6-8.12.2024r., SMURF I FTM, prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska
Opis
24 godziny dydaktyczne, 3-dniowe warsztaty, 2 certyfikaty, obszerne materiały, poczęstunek w przerwach kawowych
6 grudnia: 10.00-17.00
11.30-11.45 przerwa
11.45-14.00
14.00-14.45 przerwa obiadowa
14.45-16.15
16.15-16.30 przerwa
16.30-17.00
9.00-9.45
9.45-10.30
10.30-11.15
11.15-11.30 przerwa
11.30-12.15
12.15-13.00
13.00-13.45
13.45-14.30 przerwa obiadowa
14.30-15.15
15.15-16.00
16.00-16.15 przerwa
16.15-17.00
17.00-18.00
9.00- 10.30
10.30-10.45 przerwa
10.45-12.00
12.00-12.15. przerwa
12.15-13.00/ lub 14.00
PROWADZĄCA: prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska
Marta Leńczuk mbank 87 1140 2004 0000 3002 7738 7951
W tytule opłaty proszę wpisać: imię i nazwisko, nazwę oraz datę szkolenia oraz przesłać potwierdzenie na e-mail: instytutdoskonalenialogopedow@gmail.com
Przy płatności na raty nie dodajemy szkolenia "do koszyka", tylko postępujemy zgodnie z pkt 1-10
Przy płatności na raty przyjmujemy tylko przelew tradycyjny na konto,
Marta Leńczuk mbank 87 1140 2004 0000 3002 7738 7951
Wpłata pierwszej raty zapewnia Uczestnikowi miejsce na szkoleniu.
Pierwsza rata powinna być w kwocie nie mniejszej niż 299 zł, może być większa, o tym decyduje sam Uczestnik.
Łącznie wszystkich rat nie może być więcej niż cztery, ale może być mniej, o tym również decyduje sam Uczestnik.
Termin płatności rat również zależy od Uczestnika, oprócz ostatniej raty.
Ostatnia rata powinna być uregulowana nie później niż cztery tygodnie przed planowanym szkoleniem.
Każdy przelew powinien być dokładnie opisany, tzn. I rata za szkolenie... w dniach..., II rata za..., III rata... etc.
Po każdym przelewie należy przesłać potwierdzenie zapłaty
na e-mail: instytutdoskonalenialogopedow@gmail.com
Suma wartości wszystkich rat powinna zgadać się z pełną ceną szkolenia!
I dzień. Wprowadzenie do SMURF, w tym FTM. Diagnoza logopedyczna
1. Dwa ujęcia dyslalii w polskiej logopedii: tradycyjne i nowe.
2. Niedostatki tradycyjnego trójfazowego modelu terapii dyslalii.
3. SMURF a terapia tradycyjna. Efekt domina i samoregulacja.
4. Od krzyku do głoski w wyrazie niosącym znaczenie.
5. Biomechaniczna baza artykulacji. Prototypy biomechaniczne czynności prymarnych.
6. Prototypy biomechaniczne czynności prymarnych a system fonemowo-fonetyczny
języka polskiego.
7. Diagnoza zaburzeń realizacji fonemów.
Podział na substytucje i deformacje – pozór prostoty czy ograniczenie?
Analityczno-fonetyczna metoda badania realizacji fonemów.
Ćwiczenia praktyczne: badanie artykulacji jednego lub kilku uczestników
z wykorzystaniem metody słuchowo-wzrokowo-czuciowo-eksperymentalnej.
8. Główne przyczyny nienormatywnej realizacji fonemów i patomechanizm
najczęstszych zaburzeń realizacji fonemów.
Ćwiczenia praktyczne: ocena wędzidełka języka, zgryzu, podniebienia,
migdałków podniebiennych, stawu skroniowo-żuchwowego, połykania, żucia,
oddychania, parafunkcji zwarciowych i niezwarciowych.
II dzień. Fizjologiczna terapia miofunkcjonalna
1. FTM jako element Strategicznej metody usprawniania realizacji fonemów
SMURF.
2. Rozwój czynności prymarnych w ontogenezie.
3. Model oddychania fizjologicznego.
4. Transformacja połykania. O problemach nierozstrzygniętych.
5. Diagnoza oddychania i połykania w aspekcie pracy języka w fazie ustnej
z perspektywy logopedyczno-ortodontycznej oraz laryngologicznej. Analiza
objawów i ich przyczyn.
Ćwiczenia praktyczne.
6. Programowanie logopedycznej terapii w przypadku zaburzeń połykania
i oddychania na tle innych czynności zespołu orofacjalnego, w tym artykulacji.
7. Rewizja logopedycznych ćwiczeń tzw. pionizacji języka. Proste i złożone
ćwiczenia warg i języka.
8. Strategie wywoływania wertykalno-horyzontalnej pozycji języka.
9. Etapy ćwiczeń, rodzaje ćwiczeń, nauka oddychania i połykania.
Ćwiczenia praktyczne.
Nauka pozycji wertykalno-horyzontalnej, analiza trudności i ich
przezwyciężanie.
Nauka oddychania wraz z pozycją spoczynkową języka.
Nauka połykania
III dzień. Programowanie terapii, wywoływanie głosek w ujęciu SMURF
9. Usprawnianie realizacji fonemów jako procedura postępowania logopedycznego.
Procedura a metoda i strategia.
Podstawy terapii zaburzeń realizacji fonemów w ujęciu strategicznym.
Wywoływanie głosek – termin metaforyczny czy dosłowny?
Analityczne i syntetyczne podejście do wywoływania głosek.
10. Kroki, metody i strategie usprawniania realizacji fonemów.
Konstruowanie przedpola artykulacji, w tym m.in. w tym m.in. nauka
oddychania i połykania w przypadku dzieci od 4 roku życia.
Wybór sekwencji terapii głosek: rozwojowej lub terapeutycznej, w tym
m.in. w przypadku seplenienia międzyzębowego, bocznego, dorsalnego,
nosowania, mowy bezdźwięcznej, itd.
Przygotowanie do usprawniania realizacji fonemu z wykorzystaniem
strategii warunków progowych. Rewizja ćwiczeń warg, języka, ruchomości
żuchwy.
Wywoływanie głoski, w tym wybór ramy i metody wywoływania głoski
w zależności od objawu i przyczyny zaburzeń.
Aktywizacja głoski w większej strukturze.
Polaryzacja głoski.
Wprowadzanie głoski do mowy potocznej.
Ćwiczenia praktyczne: wywoływanie głosek.
Metody: wykład problemowy, ćwiczenia praktyczne, film.
Uwaga. Uczestnicy powinni mieć ze sobą lusterko, kilka par rękawiczek jednorazowego
użytku, kilka szpatułek laryngologicznych drewnianych.
szkolenia@instytut-doskonalenia-logopedow.pl
tel. 515 238 028 - Marta Leńczuk